z dnia:
2019-10-25 |
W razie wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym lub zagrożenia wypadkiem (np. awaria pojazdu na przejeździe czy utknięcie pomiędzy opuszczonymi rogatkami) należy zadzwonić natychmiast na numer 112 i podać NUMER PRZEJAZDU.
Numer ten znajduje się na żółtych, odblaskowych nalepkach informacyjnych jakimi są oznakowane od wewnątrz krzyże Św. Andrzeja. Na przejazdach z rogatkami nalepki znajdują się dodatkowo na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowana jest rogatka)
Indywidulany numer identyfikacyjny zawarty na naklejce pozwala na szybkie zlokalizowanie konkretnego przejazdu w sytuacji awaryjnej i dzięki temu na podjęcie szybkich działań często ratujących życie (dotarcie służb ratunkowych i/lub wstrzymanie ruchu pociągów).
Liczy się każda chwila.
- Każda nalepka informacyjna zawiera:
- indywidualny numer skrzyżowania (przejazdu),
- numer alarmowy 112, oraz
- numery telefonów w razie awarii do (służą one do informowania służb technicznych zarządcy infrastruktury o usterce urządzeń lub uszkodzeniu oznakowania na przejeździe – tam gdzie nie ma bezpośredniego zagrożenia życia).
-

-
Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112
-
22 i 23 października 2019 roku pracownicy DSDiK we Wrocławiu testowali procedurę przyjmowania i obsługi zgłoszeń z wynikiem pozytywnym.
LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ … !
Z informacji zawartych w RAPORCIE ROCZNYM Z DZIAŁALNOŚCI PAŃSTWOWEJ KOMISJI BADANIA WYPADKÓW KOLEJOWYCH ZA ROK 2018 wynika, że podstawowymi przyczynami zdarzeń przy przekraczaniu przejazdów kolejowo–drogowych są w szczególności:
- ignorowanie znaku „Stop” i niezachowanie należytej ostrożności przez kierujących pojazdami drogowymi,
- przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami,
- omijanie półrogatek,
- brak wymaganego trójkąta widoczności,
- blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu,
- niedostosowanie prędkości do panujących warunków drogowych,
- nieprzestrzeganie znaków i innych sygnałów drogowych,
- niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach,
- brak reakcji na podawane przez maszynistę pociągu sygnały "baczność" (jeden długi ton gwizdawką lub syreną lokomotywy) przez kierującego pojazdem drogowym przy przekraczaniu przejazdu oraz w konsekwencji wjechanie na przejazd bezpośrednio pod nadjeżdżający pociąg.
W raporcie zwraca się też uwagę, że na przejazdach wyposażonych w rogatki obserwuje się coraz bardziej masowe zjawisko wjazdu na te przejazdy pojazdów drogowych (w momencie zamykania się rogatek) i zamykania ich między rogatkami.
|